Grāmatas

Baudāma Dienasgrāmata

Kādu laiku dzīvoju ar domu, ka vajadzētu redzesloka paplašināšanai izlasīt Alvja Hermaņa “Dienasgrāmatu”, līdz tā man netīšām panācās pretī bibliotēkas plauktā.

Paņēmu, izlasīju, nenožēloju.

Atzīšos – neesmu teātramīlis, pārzinu puslīdz kulturāla cilvēka obligāto minimumu. Sākumā baidījos, ka ātri noguršu no visādiem teātra/ personu/ izrāžu faktiem, bet izrādījās, ka fakti ir tikai fons. Vismaz man.

Pirmkārt, Hermaņa “Dienasgrāmatu” esmu paņēmusi īstajā brīdī – man ir labdabīgs nīgrā kaķa noskaņojums un skatījums uz pasauli. Tāds rudenīgs. Man patika visas Hermaņa izpausmes, pārdomas, attieksme. Arī es, paliekot vecāka, kļūstu arvien konservatīvāka.

Esmu sapratis, ka tomēr esmu konservatīvs. ka pasaule, sabiedrība un galu galā viss kosmoss darbojas pēc stingri noteiktiem likumiem. Un gudrākais, ko cilvēks var darīt, – ir mēģināt saprast šos likumus un pielāgoties tiem. Un tas nav maz. Jo harmonija un “kārtība” prasa grūtu ikdienas darbu pašam ar sevi, prasa gudrību un piepūli. Piemēram, Baha mūzika, joga vai ornamentu koncepts ir pasaules modeļi, kas atveras tikai fiziski un garīgi stabiliem cilvēkiem. Pārējiem tie paliek tikai kā interesanta eksotika. savukārt haoss un anarhija ir visvieglākais, kas var būt.

Otrkārt, Hermaņa “Dienasgrāmata” nav klasiska dienasgrāmata. Te nav nekādas atskaitīšanas – ko es šodien darīju no a-z … un reizēm tā vienmuļi katru dienu. Šeit ir uzplaiksnījumi. Notikumu. Cilvēku. Darba. Atmiņu. Daudz attieksmes. Iespējams, reizēm attieksme varētu šķist nedaudz augstprātīga. Bet es pieņēmu.

Pirms “Brodskis/Barišņikovs” pirmizrādes:

Protams, visā šai pasākumā jau pašos pamatos ir ieprogrammēta milzīga pretruna. No vienas puses – neveselīgā ažiotāža ap izrādi, biļešu spekulanti un publikas pārspīlētā interese. No otras puses – pati izrāde, kas iecerēta ārkārtīgi introverta un personiska. Tāda, kas prasa gan koncentrētu iedziļināšanos, gan dzejas priekšzināšanas. Jau tagad zinu, ka publikas lielākā daļa nebūs spējīga pieslēgties šāda veida teātrim un atnāks tikai paskatīties uz slaveno Barišņikovu.”

Dienasgrāmatas iespaidā beidzot sajutu nepieciešamību vismaz nedaudz iepazīties ar Brodska dzeju https://brodskiy.su/glagoly/.

Tas ir iespaidīgi (es paņēmu tikai populārāko)

Глаголы

Меня окружают молчаливые глаголы,
Похожие на чужие головы глаголы,
Голодные глаголы, голые глаголы,
Главные глаголы, глухие глаголы.
Глаголы без существительных, глаголы просто.
Глаголы, которые живут в подвалах,
Говорят в подвалах, рождаются в подвалах,
Под несколькими этажами всеобщего оптимизма.
Каждое утро они ходят на работу,
Раствор мешают и камни таскают,
Но, возведя город, возводят не город,
А собственному одиночеству памятники воздвигают.
И уходят, как уходят в чужую память,
Мерно ступая от слова к слову,
Всеми своими тремя временами
Глаголы однажды восходят на Голгофу.
И небо над ними , как птица над погостом
И, словно стоя перед запертой дверью,
Некто стучит, забивая гвозди,
В прошедшее,
в настоящее,
в будущее время.
Никто не придет и не снимет
Стук молотка вечным ритмом станет
Земли гипербола лежит над ними,
Как небо метафор плывет над нами!

Hermaņa dienasgrāmatai nevajag nedz ievadu, nedz nobeigumu. Tu vari atvērt grāmatu pašā vidū un sākt lasīt. Pēc tam vari atgriezties pie sākuma.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s